Partidul promite!

Nu mai stie Calin Popescu Tariceanu ca a semnat Tratatul de Aderare a Romaniei la UE si, implicit, instituirea MCV-ului? II aducem aminte!

Guvernul Romaniei era condus de Calin Popescu Tariceanu in anul 2006 atunci cand Romania lua act de decizia Comisiei Europene privind instituirea MCV-ului. Decizia urma sa fie aplicata numai dupa intrarea in vigoare a Tratatului de aderare la UE a Romaniei, act care era semnat de presedintele Romaniei Traian Basescu si de premierul Romaniei Calin Popescu Tariceanu. La 10 ani de la aderarea Romaniei la UE, Calin Popescu Tariceanu a devenit cel mai inversunat adversar al MCV-ului, cu toate ca, prin semnarea Tratatului de Aderare, a contribuit la activarea acestui mecanism care sa vegheze progresele inregistrate de Romania in justitie si in lupta anti-coruptie.

MCV-ul a fost o cerinta expresa a Comisiei Europene care voia sa se asigure ca politicienii si autoritatile romane vor ramane angajate in lupta-anticoruptie. La acea vreme, Ministrul Justitiei era Monica Macovei (PD), insa, dupa intrarea Romaniei in UE, a mai pastrat aceasta functie doar 4 luni. A fost inlocuita la data de 5 aprilie 2007, cu Tudor Chiuariu (PNL), care avea sa fie pus sub urmarire penala de DNA in acel an si condamnat, in anul 2014, la 3 ani si 6 luni de inchisoare cu suspendare pentru abuz in serviciu.

 

De ce a vrut Comisia Europeana ca Romania sa fie sub monitorizarea Mecanismului de Cooperare si Verificare

Aderarea Romaniei la Uniunea Europeana a deschis noi orizonturi pentru tara noastra. Luminita de la capatul tunelului tranzitiei post-decembriste licarea pentru prima data. Accesul la piata fortei de munca, la piata de capital europeana si la investitii s-a transformat dintr-un miraj intr-un ideal national.

La 22 februarie 2005, comisarul european pentru extindere Olli Rehn si presedintele Comisiei Jose Manuel Barroso semnau un aviz favorabil privind cererea de aderare la UE inaintata de Romania si de Bulgaria. Pentru a respecta criteriile politice, cele două ţări trebuiau sa creeze instituţii stabile care sa garanteze democratia, statul de drept, drepturile omului, precum si respectarea si protecţia minorităţilor.

Comisia ii sugera României să continue în mod energic eforturile care trebuiau depuse în domeniul criteriilor politice şi economice  în vederea aderării, precum şi în cadrul adoptării, transpunerii şi punerii în aplicare a acquis-ului comunitar.

În temeiul monitorizării continue, Comisia îşi rezerva dreptul, în temeiul tratatului de aderare şi, în special a articolului 39 din protocolul de aderare, să prezinte o propunere care să recomande amânarea aderării cu un an, la 1 ianuarie 2008. Acest lucru s-ar fi intamplat în cazul în care existau elemente care dovedeau că nivelul de pregătire al României în transpunerea şi în punerea în aplicare a acquis-ului era de aşa natură încat exista un risc grav să nu poată în mod evident îndeplini cerinţele referitoare la aderare la data de 1 ianuarie 2007 într-un anumit număr de domenii importante, între care angajamentele şi cerinţele speciale aplicabile României în domeniul justiţiei şi afacerilor interne şi în cel al concurenţei.

Romania a facut sacrificii imense in timpul procesului de aderare la UE. Dar, in ciuda eforturilor, Comisia Europeana atragea atentia, pe 26 septembrie 2006, ca Romania a lasat cateva chestiuni nerezolvate, mai ales in ceea ce priveste sistemul judiciar. Comisia Europeana ii cerea tarii noastre sa implementeze masuri suplimentare pentru ca sistemul judiciar sa fie unul solid si sa poata garanta „aplicarea masurilor adoptate pentru a institui piata interna si spatiul de libertate, securitate si justitie”.

Pentru a se asigura ca Romania isi va atinge aceste obiectivele, Comisia a avertizat din nou ca are posibilitatea de a aplica clauzele de salvgardare in temeiul articolelor 37 si 38 din Actul de Aderare, „in special suspendarea obligatiei statelor membre de a recunoaste si executa, in conditiile stabilite de legislatia comunitaraa, hotararile judecatoresti si deciziile judiciare din Romania, precum mandatele de arestare europene.” Pentru a nu se ajunge in acest punct, caci, scopul era acela ca Romania sa continue eforturile din domeniul justitiei, Comisia Europeana a considerat ca trebuie sa instituie in cazul tarii noastre un „Mecanism de Cooperare si Verificare”, pentru a contabiliza obiectivele atinse in domeniul reformei sistemului judiciar si al luptei impotriva coruptiei.

Chestiunile nerezolvate in ceea ce priveste responsabilizarea si eficienta sistemului judiciar si ale organelor de aplicare a legii justifica instituirea unui mecanism de cooperare si de verificare a progreselor realizate de Romania in vederea atingerii anumitor obiective de referinta specifice in domeniul reformei sistemului judiciar si al luptei impotriva coruptiei.

In decizia Comisiei din 13 decembrie 2006 de stabilire a MCV-ului cu scopul de a contabiliza progresul realizat de Romania în vederea atingerii anumitor obiective de referinta specifice in domeniul reformei sistemului judiciar si al luptei impotriva coruptiei este mentionat, la articolul 3, faptul ca „prezenta decizie intra in vigoare numai sub rezerva si la data intrarii in vigoare a Tratatului de aderare”.

A uitat Tariceanu ce a semnat?

Guvernul Romaniei era condus de Calin Popescu Tariceanu in anul 2006 atunci cand Romania lua act de decizia Comisiei Europene privind instituirea MCV-ului. Decizia urma sa fie aplicabila numai dupa intrarea in vigoare a Tratatului de aderare la UE a Romaniei, act care era semnat de presedintele Romaniei Traian Basescu si de premierul Romaniei Calin Popescu Tariceanu.

Pozitia lui Calin Popescu Tariceanu, de-a lungul timpului, mai exact de cand a intrat in vizorul justitiei, a fost una deosebit de critica la adresa MCV, deși, pe vremea când era premier, își asumase acest angajament.


Domeniul justiţiei şi reformele în justiţie se află atât în atenţia Guvernului pe care îl conduc, cât şi a Comisiei Europene. L-am asigurat pe comisarul Franco Frattini că, după instalarea noului guvern, acţiunile pe care le-am convenit împreună cu Comisia Europeană vor fi duse la bun sfârşit, aşa cum s-a întâmplat cu tot ceea ce am convenit cu Comisia Europeană în perioada 2005-2006

Calin Popescu Tariceanu, aprilie 2007


Dupa publicarea ultimului raport MCV (24 ianuarie 2017), Calin Popescu Tariceanu a infierat concluziile Comisiei:

O sa deschid o discutie si cu presedintele Camerei (Deputaţilor – n.r.) pe acest subiect si cu premierul Grindeanu si o sa il rugam si pe ministrul de Externe sa facem o consultare la care eu le voi propune ca Romania sa transmita un punct de vedere clar Comisiei ca nu mai dorim sa cooperam in cadrul Mecanismului de Verificare, care nu este unul de cooperare, ci unul de verificare si care, practic, stabileste un tratament discriminatoriu pentru Romania. Daca un astfel de mecanism de verificare a institutiilor puterii judecatoresti se va hotari pentru toate tarile europene, atunci foarte bine, nu o sa facem nota discordanta. Dar daca acest mecanism este destinat sa continue numai în ce priveste Romania – nu discut de Bulgaria ca nu e treaba mea – atunci eu propun ca in cadrul CE sa se ia nota de acest punct de vedere

Ceremonia de semnare a tratatului s-a desfasurat pe 25 aprilie 2005 la Abatia Neumünster din Luxemburg. Tratatul a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2007, ziua extinderii Uniunii Europene. Din partea Romaniei au semnat presedintele Traian Băsescu, premierul Calin Popescu-Tăriceanu, ministrul afacerilor externe Mihai Razvan Ungureanu si negociatorul sef cu Uniunea Europeana, Leonard Orban.

Ce uita sa spuna Calin Popescu Tariceanu (sau poate ca nu isi mai aduce aminte?) este ca prin intrarea in vigoarea in ianuarie 2007 a Tratatului de Aderare a Romaniei la UE s-a activat si MCV-ul, avand rolul de observator, de a masura progresele inregistrate de tara noastra in domeniul justitiei. Iar Comisia ne-a impus 4 mari obiective de indeplinit pentru ca MCV sa fie inlaturat cu succes:

  1. Garantarea unui proces judiciar mai transparent si mai eficient totodata, in special prin consolidarea capacităților și a responsabilizării Consiliului Superior al Magistraturii. Raportarea și evaluarea impactului noilor coduri de procedură civila si administrativa.

 

  1. Infiintarea, conform celor prevăzute, a unei agenții pentru integritate cu responsabilități în domeniul verificării patrimoniului, al incompatibilităților și al conflictelor de interese potențiale, precum și cu capacitatea de a adopta decizii obligatorii care să poată duce la aplicarea unor sancțiuni disuasive.

 

  1. Continuarea, in baza progreselor realizate deja, a unor cercetari profesioniste si impartiale cu privire la acuzațiile de coruptie la nivel înalt.

 

  1. Adoptarea unor măsuri suplimentare de prevenire și combatere a corupției, în special în cadrul administrației locale.

Amnistia si gratierea, mentionate in noul raport MCV. „Ministrii sa dea exemplu in ceea ce priveste respectarea normelor de integritate”

To Do List pentru Parlament si Guvern in Raportul MCV: cod de conduita pentru parlamentari si ministri, transparenta totala, limitarea imunitatii ministrilor, sistem de raportare cu privire la solicitarile de ridicare a imunitatilor

3 comments

  • Tăriceanu nu își asumă nimic. A semnat că nu avea încotro, și nici acum nu are – trebuie să scape de acuzația de mărturie mincinoasă, altfel s-ar putea să intrăm în cartea recordurilor cu 4 (PATRU!!!) prim-miniștri penali (Dragnea, premier de facto și infractor de jure) Adrian Năstase, egg-counter (numărător de ouă), Ponta (cazul Șova îl pândește după colț) și Tăriceanu pentru mărturie mincinoasă (nu mai zicem de toate șmenurile pe care le-a făcut, cine își mai aduce aminte de bilețelul roz, de afacerea Sterling, etc.????)

  • E cazul sa i se aminteasca ce a semnat! Vad ca atunci cand este vorba de intereseul personal, dl. Tariceanu nu uita numai ce a semnat, ci si de INTERESUL NATZIONAL! Cu majuscule si nu ala a lui Gabriel Oprea! Sincer, am ajuns sa ma blochez cand vad ce tampenii le trec prin cap politicienilor. Chiar nu i-a spus nimeni fantelui de ALDE ca Romania nu e mosia lui?!?? Cu ce trebuie sa li se bage in cap ca alegerea in Parlament, numirea in Guvern si in alte structuri nu inseamna ca-s vechili pe mosie?!?? Hotzii sa mearga unde trebuie. nu numai aia care fura trei gaini!!! Ca si infractorii de orice fel!!!

Follow Me