Partidul promite!

Cinci posibile efecte negative dupa eliminarea timbrului de mediu. Cat de afectata este industria auto. Ce se intampla cu programele Rabla si Casa Verde

De la 1 februarie 2017, la initiativa PSD, 102 taxe nefiscale vor fi eliminate. Proiectul de lege a trecut si de un filtru al CCR, Curtea declarand constitutionala aceasta masura.

Printre cele 102 taxe incluse a fi eliminate se afla si taxa de mediu. La data de 9 iunie 2016, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a emis o decizie prin care statul roman era obligat sa restituie si timbrul de mediu (taxa auto în vigoare) pentru masinile la mâna a doua, după ce si celelalte trei forme ale taxei au fost declarate nelegale. Impactul bugetar estimat de Guvernul Ciolos era de 6,5 miliarde de lei. Cu toate acestea, timbrul de mediu inca se mai achita la inmatricularea masinii, platitorul urmand sa isi recupereze banii pe cale administrativa.

Pentru cumparatorii de masini (in special pentru cei care nu au bani si aleg masini second-hand) acest lucru este de bun augur, insa masura comporta si cateva efecte posibile negative, si anume:

 

  • Exista posibilitatea ca numarul masinilor vechi, mai poluante, sa creasca.

Timbrul de mediu a fost introdus in anul 2013 pe vremea guvernului Ponta. Rationamentul masurii era acela ca cei care cumparau masini vechi poluau mai mult, asa ca trebuiau sa plateasca mai mult pentru taxa de inmatriculare. Intre o masina veche si una noua diferenta de taxa de mediu putea sa ajunga si la 900 de euro. Astazi, aceasta diferenta nu o sa mai existe. Anul trecut au fost inmatriculate 280.000 de masini second-hand, adica una din patru masini aparute in circulatie

 

  • Marii producatori autohtoni de masini, Dacia si Ford, au estimat ca eliminarea acestei taxe ar putea sa afecteze direct industria auto romaneasca.

  • Guvernul, insa, ar putea sa reintroduca taxa de mediu dar sub o alta forma.

O varianta ar fi adaugarea unei accize in pretul carburantului ceea ce ar duce, evident, la cresterea lui. Impactul acestei taxari ar fi fost calculat la 2 lei pentru un plin de carburant.

 

  • Din taxa de mediu se finanta programul Rabla iar vanzarile de masini din industria romaneasca ar putea sa scada.

Acest lucru ar putea sa afecteze si locurile de munca din cele doua mari fabrici dar si pe furnizorii care produc sau comercializeaza componente auto.

 

  • Din taxa de mediu se finanta si programul Casa Verde.

Daniel Constantin, noul ministru al Mediului, afirma ca inca se lucreaza la variante de a a gasi solutii pentru a compensa taierea acestei taxe.

Add comment

Follow Me