Partidul promite!

Am incercat sa deslusesc ce se va intampla dupa ce Gabriela Firea va infiinta 19 societati comerciale care vor gravita in jurul Primariei

Gabriela Firea ne servește modelul de organizare a Vienei și plănuiește să înființeze 19 societăți comerciale care să presteze o gamă variată de servicii de interes public. Proiectul Gabrielei Firea va fi supus votului astăzi, în Consiliul General, deși, în nota de fundamentare, nu se face referire la vreun studiu de fezabilitate, nu există vreun calcul sau studiu de impact și nici ce va însemna pentru bugetul Primăriei.

Cum e la Viena

În anul 1994, Primăria de la Viena a decis înființarea Wiener Stadtwerke Holding AG care, prin intermediul celor 14 filiale ale sale, deține și operează utilități de producție și de distribuție de energie electrică și de gaze. Compania oferă, de asemenea, servicii de transport urban, telecomunicații, tehnologii de mediu, eliminarea deșeurilor și a apelor uzate, servicii funerare și mai operează în domeniul construcțiilor și serviciilor de administrare a parcurilor și a locurilor de agrement.

Nivelul de transparență decizională este la cel mai înalt nivel. Poți să consulți bilanțurile contabile, să vezi gradul de implementare a unui proiect să urmărești termenul de finalizare, împrumuturile acordate, activele, cash flow-ul sau nivelul dividendelor plătite acționarilor și profitul obținut. De asemenea, organigramele filialelor si componența boardului care conduce holdingul sunt la vedere și toți cei 16.000 de angajații se subordonează unui cod de conduit care nu e făcut la mișto.

Board-ul este format din 4 membri cu experiență uriașă în domenii precum achizițiile publice, managementul investițiilor, comunicații, audit sau dezvoltare durabilă și controlează o cifră de afaceri de 2.9 miliarde de euro. Ei sunt supervizați de un consiliu de supraveghere.

Vă ține să comparăm ce e la Viena cu ce avem la București?

Unul dintre cele mai îndrăznețe proiecte pe care holdingul Primăriei s-a apucat în 2016 să le implementeze se numește „eTaxi”. Primăria dorește ca pe străzile din Viena să circule numai taxiuri electrice, pentru a scădea nivelul de poluare. Astfel că, le oferă companiilor doritoare finanțare de până la 8.000 de euro per autoturism și alimentare gratuită cu energie electrică până la finele anului. La ceva cu taxiurile s-a gândit și Firea, dar ea vrea să facă un dispecerat unic, ca în anii ’90, de parcă asta ar fi problema taxiurilor din București!

La Viena, în martie, va fi lansată și o aplicație având scopul de a spori infrastructura rutieră. Analizând orarul mijloacelor de transport public, taxiurile și mașinile care operează în sistem de carsharing, aplicația va optimiza traficul rutier pentru a le asigura locuitorilor capitalei Austriei cel mai ridicat grad de confort. La noi, în Grădina Maicii Domnului, ar fi o blasfemie să vorbim despre așa ceva, când autobuzele, troeibuzele și tramvaiele sunt cârpite și legate cu liță toată ziua!

Să vă mai spun la ce s-au mai gândit vienezii? Spre exemplu, în martie 2017 va fi lansat un sistem integrat de producere de energie pentru a transforma casele oamenilor într-un cămin nu doar mai confortabil, ci independent energetic. Acest sistem este compus dintr-un panou fotovoltaic, un radiator, o baterie de stocare pentru a optimiza consumul propriu, o stație de încărcare pentru autovehicule, o stație meteo și un sistem central de monitorizare și reglare a consumului. Noi, însă, suntem la stadiul în care calculăm ce scamatorii juridice să facem ca să scăpăm de datorii RADET-ul.

În anul 2018 va fi finalizat un cartier intelligent format din 1.400 de apartamente cu 1.000 de locuri de parcare, cu sisteme fotovoltaice montate pe acoperiș și spații pentru grădinărit urban cu pompe de irigare alimentate cu energie solară. La noi, Gabriela Firea s-a gândit că ar fi bună o firmă de construcții, dar pentru realizarea de locuințe sociale.

De la Viena ajungem la Voluntari

Fermecată de eficiența administrației de la Viena, Gabriela Firea s-a pus pe treabă și ne asigură că totul se va desfășura foarte transparent, sub atenta ei supraveghere și cu respectarea legii. Ce-i drept, în cadrul PMB există o direcție de integritate care trebuie să semnaleze faptele de corupție dar și o direcție de audit, una de politici publice și una de control intern. Adică niște forme goale de conținut de pe urma cărora mânâncă zeci de oameni, dacă e să ne uităm la rezultatele lor.

Dar drumul spre capitala Austriei trece și prin Ilfov. De ce zic asta? Pentru că ceeea ce vrea să facă Gabriela Firea există deja și în… Voluntari.

Acolo sunt mai multe firme care gravitează în jurul primăriei acestui oraș și care se și numără printre acționarii lor. Eu am identificat cinci asemenea societăți comerciale. Este vorba despre SC Euro ApaVol S.A pentru alimentare cu apă și canalizare, SC Electrovol S.A. pentru proiectare și exploatare de instalații electrice, S.C. Ecovol S.A. pentru servicii de salubrizare, S.C. Televosystems S.A. pentru servicii de cablu și televiziune și S.C. Security VOL S.A pentru pază și protecție.

Dacă tu locuiești în Voluntari și vrei să afli ceva despre aceste societăți, crede-mă, nu vei putea să faci asta.

Nu numai în Voluntari există societăți comerciale care prestează servicii de utilitate publică. Găsim și la Cluj, Brașov sau Craiova. Anul trecut, de exemplu, directorul Regiei Autonome de Administrare a Domeniului Public şi Privat din Cluj dorea transformarea instituției în societate comercială deoarece înregistra foarte multe pierderi. RATB-ul plănuiește de multă vreme să devină societate pe acțiuni, motivul fiind posibilitatea de a accesa fonduri europene și credite bancare. Lucru ce se poate face dacă regia nu ar mai fi pe pierdere!

De ce societăți pe acțiuni și nu regii autonome?

Cert este că legea reglementează mult mai strict modul în care funcționează o regie autonomă. Sigur, în România, legile sunt făcute ca să fie ocolite, dar, chiar și așa, este ceva mai greu în acest caz să te joci cu banii. Nu că n-ar fi destule regii autonome puse pe butuci și care trăiesc din subvenții, dar, teoretic, DNA poate sa vină mai ușor și să îi ia pe cei responsabili de abuz în serviciu sau conflict de interese. În cazul societăților pe acțiuni, gradul de transparență este mult mai scăzut, chiar dacă, având capital de stat, se supun Legii 544 privind liberul acces la informații. Uitați-vă, însă, la „VOL-urile” lui Pandele și veți vedea că treaba asta funcționează doar în teorie!

Regia autonomă, chiar dacă este constrânsă de lege să nu meargă pe minus, este o autoritate publică ce deservește interesului cetățeanului, pe când o societate pe acțiuni are ca unic scop maximizarea profitului. Gabriela Firea spune că aceste S.A.-uri nu au ca scop obținerea profitului pe termen scurt, dar se contrazice grațios confirmând că firmulițele sale vor fi constituite pe principiul profitabilității. Păi, ori vor pierde bani, ori vor face bani?

Ce-i drept, indicatorii de performanță vor fi la discreția Consiliului de Administrație. Apropo, și aici am identificat o problemă. O groază de societăți de stat ocolesc OUG109/2011 privind guvernanța corporatistă, mulți directori sau membri de C.A. fiind numiți provizoriu în respectiva funcție, doar ca să vină „ai noștri”. Deși interimatul ar trebui să dureze doar 4 luni, sunt destule căi prin care această ordonanță poate fi ocolită. Imaginați-vă cum va fi la aceste S.A.-uri.

Nu este foarte clar nici care va fi noul statut al angajaților. Firea spune că va crea 5.000 de locuri de muncă, numai că, tot ea spune că va muta o mare parte dintre angajații din direcțiile primăriei și de la regiile autonome în aceste noi societăți. Păi, bine, dar înainte erau funcționari publici, acum, ce mai sunt? Nici dracu nu mai știe! Și aici vine partea greu de explicat.

În Codul Penal din 2009, la articolul 175, se spunea la litera c) că „ în sensul legii penale, funcționar public este persoana care exercită, singură sau împreună cu alte persoane, în cadrul unei regii autonome, al altui operator economic sau al unei persoane juridice cu capital integral sau majoritar de stat, atribuţii legate de realizarea obiectului de activitate al acesteia”.

Acest articol extrem de important pentru cazul de față a fost modificat prin punctul 19 din Legea 187/2012: „este considerată funcţionar public, în sensul legii penale, persoana care exercită un serviciu de interes public pentru care a fost învestită de autorităţile publice sau care este supusă controlului ori supravegherii acestora cu privire la îndeplinirea respectivului serviciu public.”

Așadar, devine discutabil dacă toți angajații din noile S.A.-uri vor mai putea fi încadrați ca funcționari publici. Și, de-aici, începe o întreagă poveste. Știu că v-am înnebunit de cap, dar mai aveți puțintică rabdare.

În primul rând, nimeni nu știe ce pedeapsă ar putea să mai primească acești oameni în cazul comiterii unui abuz în serviciu.

În anul 2015, Curtea Constituțională a considerat că sunt parțial neconstituționale alineatul 1 al articolului 301 din Codul Penal care reglementează conflictul de interese și alineatul 1 al articolului 308 din Codul Penal care spune ce înseamnă infracțiunile de corupție și de serviciu comise de alte persoane. Practic, sintagmele „raporturi comerciale” și „ori în cadrul oricărei persoane juridice” sunt în afara legii iar aceste articole pot fi atacate la CCR! Pe de altă parte, dacă acești angajați nu vor fi considerați funcționari publici, atunci, pentru această infracțiune, limitele speciale ale pedepsei se reduc cu o treime.

În al doilea rând, devine și mai discutabil ce se întâmpla dacă aceste S.A.-uri vor subcontracta prestarea serviciilor publice altor firme care, la rândul lor, vor subcontracta la altele și tot așa.

În al treilea rând, oamenii pot să își dea ce salarii și ce bonusuri vor, putând să ocolească Legea Salarizării din Administrația Publică. Amuzant este că bugetarilor din această categorie deja li s-a majorat salariul cu 20%, de la 1 februarie 2017.

Un singur lucru este sigur: ei nu vor putea să lucreze și în Primărie și în noile S.A.-uri. Asta ar însemna că s-ar plasa într-o situație de icompatibilitate și ar intra sub incidența ANI.

De ce ar fi mai bune firmele Primăriei?

Din expunerea de motive deducem că unele dintre noile firme vor acționa în paralel cu regiile autonome sau cu direcții din Primărie care fac același serviciu.

Amuzant (sau nu!) va fi când, la licitații, va participa propriul operator al Primăriei. Din start are cele mai mari șanse de câștig pentru că, dacă ar fi să ne luăm după spusele Gabrielei Firea, aceste S.A.-uri vor practica tarife mai mici decât competitorii.

Cert este că, prin aceste firme, există mari șanse să se creeze chiar și un monopol de stat. În anul 2016, Consiliul Concurenței aviza favorabil, dar cu o serie de condiții, un proiect de OUG pentru modificarea și completarea unor acte normative cu impact în domeniul achizițiilor publice. Consiliul Concurenței a precizat la acea vreme că „atribuirea directă, necondiționată, către o societate comercială, chiar dacă este cu capital integral de stat, este susceptibilă de a afecta concurența pe piața achiziției serviciilor de utilități publice, precum și regulile comunitare din domeniul ajutorului de stat.”

Din ce spune Gabriela Firea că vrea să facă nu este clar mai nimic. Spre exemplu, nu este clar dacă S.A.-ul care se va ocupa de producerea, furnizarea energiei electrice și termice, servicii energetice și de mentenanță va „împrumuta” din conductele RADET. Există, la fel de bine, posibilitatea ca acest S.A. să îi ofere servicii de mentenanță RADET-ului sau chiar să substituie RADET. Ce se va întâmpla, însă, cu datoriile, ținând cont că atât RADET cât și ELCEN sunt în insolvență?

La sfârșitul acestui an va expira contractul pentru iluminat public dintre PMB și Luxten. Oare, în PMB există expertiza necesară pentru a înființa un S.A. care să asigure acest serviciu? Mai mult ca sigur nu, dar, acest S.A. ar putea să subcontracteze tot lui Luxten. Mai puțină transparență!

În cadrul Primăriei există un Serviciu de Turism, dar Gabi Firea consideră că este nevoie de un S.A. care să promoveze Bucureștiul. Apoi, ce se va întâmpla cu ALPAB, dacă se va înființa un S.A. având ca obiect de activitate administrarea parcurilor, grădinilor publice, a lacurilor și ștrandurilor?

De ce trebuie să existe un S.A. care să administreze spațiile publicitare în condițiile în care, în prezent, nu există un Regulament pentru a pune în aplicare Legea 85/2013? În prezent, de spațiile publicitare se ocupă Direcția de Urbanism, dar care nu are adoptat un Regulament și nu a întocmit un Registru în care toți cei cu publicitatea stradală trebuiau să se consemneze. Astfel că, acest S.A. va comercializa ceva ce nu are o metodologie de aplicare pusă la punct de Primărie.

Cum vor fi aceste S.A.-uri eficiente când vor fi conduse de aceiași angajați ineficienți din Primărie?

Add comment

Follow Me